HTTPS a SEO: Google ano, Seznam ne! - Dobrý web

Připravujeme pro vás nový web a už brzy vás uvítáme v novém kabátě. Jak děláme a pro koho, vám odpoví naše prozatimní info stránka.

HTTPS a SEO: Google ano, Seznam ne!

Už v létě 2014 přišel Google s doporučením, aby veškerá spojení mezi webovými prohlížeči a webovými servery využívala zabezpečený protokol HTTPS. Dle vyjádření Googlu se ale HTTPS navíc stalo faktorem ovlivňující hodnocení webu jeho vyhledavačem. Zatím má vliv jen malý, ale to se může rychle změnit. HTTPS se proto dostalo z okraje pozornosti a vynořila se tak otázka, zda HTTPS hromadně implementovat a jak přechod ovlivní pozice stránek ve vyhledavačích.

Dle vyjádření Googlu se ale HTTPS navíc stalo faktorem ovlivňující hodnocení webu jeho vyhledávačem.



Dle vyjádření Googlu se ale HTTPS navíc stalo faktorem ovlivňující hodnocení webu jeho vyhledávačem.

V čem je HTTPS lepší?

Protokol HTTPS zabezpečuje webovou důvěryhodnost, integritu a identitu. Vaše soukromé informace tak zůstanou důvěrné - skryté pro nepovolané osoby, protože jen vás prohlížeč a server bude mít schopnost je rozšifrovat. Integrita spočívá v ochraně změny vašich dat bez vašeho vědomí a ochrana identity spočívá v zabezpečení vašich údajů o procházení webu.

Co si pohlídat z pohledu optimalizace pro vyhledavače?

  • Přesměrování starých URL kódem 301 – přesměrování musí být 1:1. Další možnou variantou řešení je kanonizace (schopnost stránky načíst se pomocí více URL adres), ale přesměrování bude ve většině případů jednodušší.
  • Úpravu a kontrolu existující kanonizace.
  • Kontrolu odkazů na externí soubory – Google doporučuje používat relativní odkazování URL, pozor ale na zabezpečené stránky typu nákupní košík, kontaktní formulář, formulář pro platbu, apod. Ty by měly být označené tak, aby se nezobrazovaly v indexu (buď v robots.txt, nebo meta robots).
  • Umístění robots.txt a sitemapy – soubory umístěné na http nebudou fungovat pro adresy na HTTPS. Stejně tak dejte pozor na varianty s a bez www.
  • Oznámení přechodu na HTTPS Googlu přes Google Webmaster Tools.
  • Vícečetná přesměrování – při přechodu je na místě podchytit a odstranit vícečetná přesměrování. Často ale narazíte na problém na straně developera webu.

Pár praktických rad

Při přechodu na protokol HTTPS je potřeba v GWT vytvořit a ověřit novou variantu webu na HTTPS. Po načtení dat zkontrolujte stav indexu a chyby v procházení. Tam můžete objevit nepřesměrované stránky zrušené bez náhrady a opravit tento kritický nedostatek dřív, než si ho vyhledavače stačí všimnout.

Také doporučuji „prohnat“ seznam starých HTTP adres crawlovacím programem (např. Xenu či ScreamingFrog), kterým můžete odhalit nepřesměrované stránky. Během přechodu to doporučuji udělat několikrát. Dle zkušenosti s developery jsou při dolaďování schopni změnit přesměrovací kód na 302 i několikrát za týden.

Při běžném dalším provozu je pak třeba dbát na validitu certifikátu.

Google si poradí, ale Seznam ne!

Naše zkušenost s přechodem na HTTPS není zcela pozitivní. Zatímco Google si s přechodem při správném přesměrování a podchycení technických faktorů poradí bez větších problémů a větších ztrát organické návštěvnosti, u Seznamu tomu tak bohužel nebylo.

V případě Seznamu klidně došlo ke ztrátě i více jak poloviny návštěvníků. Zatímco pozice sledovaných klíčových slov začaly padat později, cca 1,5 – 2 měsíce po redesignu a přechodu na HTTPS, propad v návštěvnosti byl viditelný téměř ihned po nasazení.

Setkali jsme se také s e-shopem, který měl paralelně funkční a neošetřené všechny URL adresy na HTTP i HTTPS, kvůli čemuž nebyl Seznamem prakticky vůbec zaindexovaný.

Přechod na HTTPS si dobře naplánujte

Závěrem je třeba podotknout, že přechod na HTTPS by měl být ze všech stran řádně promyšlený a připravený. V žádném případě byste k němu neměli přistupovat pouze ze SEO pohnutek.

Neplánujte přechod před hlavní sezónou vašeho webu a počítejte s tím, že vyhledavače budou reagovat se zpožděním. I když si perfektně pohlídáte přechod po technické stránce, vždy je potřeba počítat s drobnými ztrátami organické návštěvnosti a nějakou dobou, kterou vám potrvá se vrátit na původní hodnoty.

Naše doporučení zní:

Nebuďte zbrklí a zařaďte přechod na HTTPS do svého dlouhodobého plánu.

Datum vydání: 12. 2. 2015

Školení SEO

  • Dokážete rozeznat SEO mýtus od užitečné informace?
  • Jste schopni zpracovat kvalitní analýzu klíčových slov?
  • Víte, proč je důležitá struktura webu a jak ji navrhnout?
  • Dokážete pro svůj web získat zpětné odkazy?
  • Chápete, proč nemá smysl do titulku webové stránky vkládat 10 klíčových slov?

Odpověděli jste na všechny otázky kladně? Pak je pro vás školení SEO zbytečné.

Přihlásit se k odběru newsletteru

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Autor

Daniela Rajtmajerová

Daniela Rajtmajerová

Názory k článku „HTTPS a SEO: Google ano, Seznam ne!“

4 názory Přidejte svůj

David Brtník
David Brtník (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz
25. 2. 2015 15:00

https a rychlost přenosu

Dobrý den,
nikde jsem nenarazil na srovnání zda je transfer webové stránky přes https stejně rychlý anebo pomalejší než přes nornální http. Zejména v oblasti možnosti cache na jednotlivé elementy stránky jako třeba externí css a js / obrázky. Funguje cachování (hlavička content not modified) i přes https nebo si vždy vše browser stahuje znovu?

Děkuji

Václav Jirovský - Dobrý web
25. 2. 2015 15:06

Re: https a rychlost přenosu

Dobrý den,

na cachování pomocí http response 304 nemá https vliv.

Přenos přes HTTPS probíhá šifrovaně, proto před samotným přenosem probíhá sestavování spojení (tzv. handshake), kdy si server a klient domlouvají, jak bude probíhat šifrování spojení. Tato část způsobuje největší zpomalení oproti HTTP, proto když budete mít stránku s velkým počtem css, obrázků apod. a bude se muset otevřít kvůli každému nové spojení, přes HTTPS bude stránka určitě pomalejší. Tento problém lze ale snadno vyřešit, například pomocí Keep-Alive spojení, kdy dochází ke znovupoužití spojení. Určitě je ale důležité taková nastavení serveru zvážit, protože spousta kombinací nastavení může způsobovat bezpečnostní chyby.

Přesto nejen u HTTPS ale i u HTTP platí, že je lepší mít jeden větší požadavek než několik malých (např. u css, javascriptu apod.).

Popis výše platí obecně, ale ne vždy - paradoxně může být u různých hosting providerů (nebo ISP) HTTPS rychlejší oproti HTTP, protože HTTPS je u nich mnohem méně používané, zatímco HTTP je přetížené.

V každém případě HTTPS je správnou cestou a za tyto problémy stojí. Dokonce i nově schválený protokol budoucnosti HTTP/2 se snaží spojovat požadavky a tím zlepšit výkon TLS šifrování (HTTPS). Určitě to ale chce důkladně otestovat konkrétní konfiguraci serveru.

Více se o tomto tématu můžete přečíst např. zde:
http://blog.httpwatch.com/2009/01/15/https-performance-tuning/
http://www.zive.cz/bleskovky/http2-je-hotovy-nahradi-soucasny-protokol-www-z-konce-20-stoleti/sc-4-a-177215/default.aspx

Václav Jirovský

David Řezáč
David Řezáč (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
11. 6. 2015 14:49

Re: HTTPS a SEO: Google ano, Seznam ne!

Díky za článek! Aktuálně jsem narazil na pár blogpostů, kdy přechod na https webům spíše uškodil. Zatím tedy vyčkáváme :-)
Článek každopádně s dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o SEO na: http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/

ivan
ivan (neregistrovaný) 77.240.103.---
20. 4. 2016 18:31

seznam

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přidejte svůj názor