Import a export kampaní mezi Sklikem a AdWords - Dobrý web

Připravujeme pro vás nový web a už brzy vás uvítáme v novém kabátě. Jak děláme a pro koho, vám odpoví naše prozatimní info stránka.

Import a export kampaní mezi Sklikem a AdWords

Pryč jsou časy, kdy exportovat vytvořené PPC kampaně mezi různými reklamními systémy představovalo problém, řešitelný pouze s použitím maker v Excelu. Kampaně, vytvořené pro Google AdWords, šly do Skliku importovat poměrně snadno. Opačný ale postup narážel zejména na nedostatky Skliku. Webové rozhraní Skliku stále nedosahuje uživatelského pohodlí, které nabízí konkurenční Google AdWords, nicméně právě v oblasti vzájemného importování vytvořených kampaní došlo k podstatnému zjednodušení.

V oblasti vývoje a funkcionalit se Seznam se svým Sklikem už několik let spíše snaží držet krok s neustálým proudem inovací, které se objevují v Google AdWords. Správu kampaní AdWords usnadnil zejména volně dostupný offline editor, který umožňuje snadno provádět rozsáhlejší změny v reklamách, klíčových slovech a cenových nabídkách. Ten využijeme také při exportu kampaní.

Vzhledem k možnostem, které nabízí AdWords editor, je praktičtější pro nového inzerenta vytvořit kampaně nejprve v něm a následně je naimportovat do Skliku. V praxi se však můžeme setkat se situací, kdy už nám běží kampaně v Skliku a rádi bychom je pustili také do sítě AdWords. 

Budete potřebovat:

  • Založené účty Sklik a AdWords
  • Nainstalovaný program AdWords editor (volně stažitelný, v době psaní tohoto článku ve verzi 9.7.1.)
  • Microsoft Excel nebo jiný tabulkový procesor - pro případné úpravy exportu

Postup exportu kampaní z Skliku do AdWords

  1. Přihlásíme se na www.sklik.cz.
  2. Na kartě "Nástroje" zvolíme "Export kampaní".
  3. Nyní si můžeme vybrat název souboru s exportem kampaní, a které kampaně si přejeme do exportu zahrnout. Ponechte možnost kódování na UTF-18. Pokud budete exportovat více, než jednu kampaň najednou, přejděte k bodu 5.
  4. Přihlásíme se do adwords.google.com, Na kartě Kampaně zvolíme Nová kampaň → Importovat kampaň.
  5. Pokud chceme importovat celý účet nebo více kampaní, musíme použít AdWords editor. Spustíme program AdWords Editor. V nabídce vybereme Soubor → Importovat CSV. Vybereme soubor, dříve uložený z Skliku.
  6. V náhledu souboru CSV zkontrolujeme nadpisy, které AdWords Editor přiřadil sloupcům. Pokud se sloupce spárovaly nesprávně, vyberte správný typ sloupce z rozbalovací nabídky. Můžete zvolit stejné záhlaví i pro více sloupců. Pokud máte například klíčová slova ve dvou sloupcích, vyberte Klíčové slovo jako nadpis obou sloupců. Pokud je soubor CSV velký, může import nějakou dobu trvat. AdWords Editor zobrazuje postup importu a celkový počet importovaných položek (kampaně, reklamní sestavy, klíčová slova apod.).
  7. Pokud soubor CSV vyvolá chyby nebo varování, zobrazí se tlačítko označené Zkontrolovat chyby či varování.

Postup při exportu z AdWords do Skliku

  1. Účet si otevřeme v AdWords editoru. V navigaci vybereme Soubor → Exportovat soubor tabulkového procesoru (csv). Vybereme buď celý účet, nebo jen některé kampaně
  2. Ve webovém rozhraní Skliku zvolíme na kartě Nástroje → Import kampaní, načteme uložený soubor.
  3. Pečlivě vybereme jedno ze tří možných nastavení: z načteného souboru se vytvoří úplně nové kampaně, obsah souboru přepíše stávající kampaně nebo obsah souboru aktualizuje stávající kampaně. Doporučujeme zvolit možnost „Přepsat kampaně“. Volba „Aktualizuje sestavy v existující kampani“ způsobí, že jsou ponechány staré reklamy, pouze přibudou nové.
  4. Pokud je v importovaném souboru chyba (nebo funkce, kterou Sklik nezná), vidíte ji v rámečku "Upozornění". Sklik se snaží za neplatné hodnoty dosazovat výchozí systémové nebo bude chybný řádek ignorovat. Hlášce „vyplněn neznámý sloupeček“ nemusíme věnovat pozornost, naopak hlídat bychom si měli hlášky „chybějící povinný sloupec“. (Seznam rozpoznávaných sloupců včetně specifikace CSV souboru naleznete v Nápovědě Skliku.) Situaci ilustruje obrázek níže.
  5. Pečlivě zkontrolujeme, zda souhlasí námi importované data. Kampaň by měla obsahovat alespoň jednu sestavu, která obsahuje klíčová slova a reklamy. Sklik pro vás spočítá importovaná klíčová slova a inzeráty, tato čísla je také vhodné prověřit, zda odpovídají.
  6. Po potvrzení importu jste následně informováni o celém procesu ukazatelem stavu. Jakmile dojde k dokončení importu, zobrazí se zpráva o výsledku.
 

Obr. 1 - Chybová obrazovka Skliku při importu

Tipy pro import PPC kampaní

Při importování a exportování kampaní bychom neměli zapomenout, že některé funkce nebudou zachovány a data bude nutné upravit, např. v tabulkovém procesoru. Mezi typické příklady, s nimiž se setkáváme při správě kampaní, patří:

  • Nutnost změnit měřící parametry v cílovém URL reklam (typicky budeme hromadně měnit parametr source z adwords na sklik nebo obráceně)
  • Pokud v AdWords používáme nástroj Conversion Optimizer (automatické nabízení ceny za proklik s ohledem na získání maximálního počtu konverzí), budeme muset při importu do Skliku doplnit cenové nabídky ke klíčovým slovům
  • Modifikátor volné shody klíčových slov zůstává výsadou AdWords, při importu kampaní do Skliku nebude fungovat. Tento speciální zápis klíčového slova umožňuje omezit někdy příliš široký zásah obecenstva na výrazy, které nejsou vůči našemu byznysu relevantní, tím, že stanovíme, které výrazy se ve vyhledávacím dotazu musí objevit, aby spustil naše reklamy. Bohužel Sklik podobnou funkci neplánuje. U sestav s klíčovými slovy ve volné shodě bychom proto zvýšenou pozornost měli věnovat doplnění vhodných vylučovacích shod (negativ), tedy slov, na která se náš inzerát nikdy nezobrazí.

Při hromadných úpravách využijeme zejména funkci Vyhledat a nahradit. (O užitečných funkcích Excelu při správě PPC kampaní jsme psali před časem.) Při úpravách je důležité zachovat původní formát souboru, zejména nepřejmenovávat na XLS.

Datum vydání: 5. 3. 2012

Školení Google Analytics

  • Víte, jak kvalitní návštěvnost vám vlastně přivedla poslední marketingová kampaň?
  • Poznáte, kterou kampaň má smysl zastavit a kterou opravit?
  • Umíte zjistit, přes která klíčová slova si lidé vyhledávají vaše produkty?
  • Rozumíte přehledům splněných cílů v Google Analytics?

Odpověděli jste na všechny otázky kladně? Pak je pro vás školení Google Analytics zbytečné. Ale školení Google Analytics pro pokročilé by mohlo být to pravé.

Přihlásit se k odběru newsletteru

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Autor

Anna Marie Dostálová

Anna Marie Dostálová

Názory k článku „Import a export kampaní mezi Sklikem a AdWords“

2 názory Přidejte svůj

Tomáš
Tomáš (neregistrovaný) ---.104.broadband3.iol.cz
14. 5. 2012 11:12

Poděkování

Dobrý den, děkuji za návod. Chtěl bych se Vás zeptat, že na jaké sítě v skliku se oplatí cílit? V Google Adwords je asi nejefektivnější pouze vyhledávací síť Google, bez jakýchkoliv dalších partnerských stránek. Jak je to u Skliku? Platí to samé?

Anna Marie Dostálová
Anna Marie Dostálová (neregistrovaný) ---.iinfo.cz
14. 5. 2012 11:12

Re: Poděkování

Dobrý den,

Zkušenosti se liší kampaň od kampaně, rozhodně bych předem nezavrhovala partnerské stránky. Je vhodné vytvořit a optimalizovat kampaně zvlášť pro obsahovou síť a pro vyhledávání, oba způsoby PPC inzerce se chovají dost odlišně (např. typická míra prokliku bývá ve vyhledávání řádově vyšší než v obsahu). Záleží hodně na Vašem produktu a cílové skupině. Obecně lze říci, žr obsahová síť je dobrou volbou všude tam, kde je hledanost klíčových slov nízká (lidé nevědí, jak danou službu pojmenovat, neexistuje o ní povědomí) a pak tam, kde jsou ceny za proklik u klíčových slov vyšponované vysoko (cena za proklik v obsahu bývá prakticky vždy nižší).

Obsahová síť Skliku je stále ve vývoji, je brzy usuzovat. Využíváme ji jako doplňkovou formu PPC reklamy, generuje málo prokliků, rozhraní je nešikovné. Doporučila bych Vám vyzkoušet obsahovou síť Skliku v oddělené kampani a pak porovnat klíčové metriky (cena za konverzi) s Vašimi ostatními kampaněmi, můžete zjistit, že se Vám vyplatí.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přidejte svůj názor