Konec jedné éry, aneb AdWords včera a dnes - Dobrý web

Připravujeme pro vás nový web a už brzy vás uvítáme v novém kabátě. Jak děláme a pro koho, vám odpoví naše prozatimní info stránka.

Konec jedné éry, aneb AdWords včera a dnes

Poměrně čerstvou událostí, která může zdánlivě působit jako „velký třesk“ v oblasti PPC reklamy, je oznámení Googlu o zastavení zobrazování reklamních sestav na pravé straně výsledků vyhledávání. Na otázky, co může tato inovace znamenat pro inzerenty a zda v sobě nese potenciál dlouhodobé změny uvažování o digitálním marketingu jako celku, jsme si pokusili odpovědět i v Dobrém webu.

Předtím, než začneme jakkoliv uvažovat o kvadratuře kruhu je nutné se na celou situaci podívat z výšky a tak trochu budovatelskou terminologií si přiznat jednu zásadní skutečnost. Pokrok nezastavíme, o to méně v oblasti digitálního marketingu, a bylo by nemoudré toužit po zakrnění v minulosti. Změna je pro člověka v našich zeměpisných končinách většinou podnětem k větší či menší nespokojenosti a teprve čas vždy ukáže smysluplnost kroků, které aktuálně činíme my, či druzí, v tomto případě tedy Google. Ostatně mnozí zkušení harcovníci jistě s nostalgickou slzou v oku vzpomenou na období kolem roku 2004, kdy ještě placení za klik bylo prvotřídní hipsteřinou, Google nedisponoval českou doménou a Sklik byl ve stadiu odvážných představ lidí v Seznamu. Bylo to období z hlediska efektivity reklamních kampaní smysluplnější? Nemyslím si.

Naopak. Historicky se zatím spolehlivě prokazuje, že inovace, které Google na poli online marketingu realizuje, jsou veskrze velmi dobře promyšlenými tahy, které inzerenty na jedné a koncové uživatele na druhé straně znervózňují jen velmi krátce, což můžeme s klidem chápat, jako společný znak prokázané funkčnosti. Kdybychom před deseti lety hlásali uživatelům, že jednoho krásného dne v zorném poli po zadání vyhledávacího dotazu neuvidí mnohdy žádné organické výsledky, byl by to dost dobře podnět pro významné poklepání si na čelo. Dnes je to všeobecně akceptovaným standardem z jednoho prostého důvodu. Kvalita reklamních kampaní obsazujících první místa vyhledávání oplývá očividně v drtivé většině případů standardem běžnému uživateli zcela vyhovujícím a tento tedy nemá důvody obracet se na jiné zdroje informací. Tento pocit mimochodem klidně mohl stát u zrodu myšlenky na zrušení pravého sloupce AdWords ve prospěch Nákupů. Proč by se agentury a samostatní inzerenti neměli snažit o ještě větší relevanci, která v důsledku povede k dalšímu zvyšování zájmu cílového publika o propagované produkty či služby? Pravděpodobné myšlenkové pochody lidí z Googlu dávají přece ohromnou logiku: z běžných konzumentů reklamy si změny všimne opravdu málokdo. Přesto touto z hlediska uživatel nepatrnou změnou dramaticky ohýbá pravidla hry s cílem nabízet zase o něco vyšší kvalitu, ořezat balast, učinit prostředí AdWords opět o něco smysluplnější pro inzerenty, kteří to se svými zákazníky myslí vážně a tedy o své reklamní komunikaci seriózně přemýšlí. V neposlední řadě hraje roli touha intenzivněji a v mnoha úhlech pohledu monetizovat zobrazovací plochy, které má k dispozici.

Když to vezmeme čistě z úhlu pohledu agenturního, shledáváme tuto změnu veskrze pozitivní. Zaregistrovali jsme v posledních dnech spoustu názorů, že tato změna povede mimo jiné k opět o něco většímu vytížení SEO konzultantů a specialistů. Je to jistě úvaha na první dobrou celkem logická – omezuje se prostor pro tvrdou reklamu, musíme to více zkoušet přirozenou cestou. My to nicméně nechceme chápat jako zkratku k vyšším výdělkům skrze náš SEO tým, nýbrž jako prostor z dlouhodobé perspektivy více vyniknout v rámci tak silně konkurenčního trhu, jakým správa PPC kampaní nepochybně je.

Jakkoliv jsme si tedy ještě včera říkali, že rozdíly v kvalitě správy PPC kampaní jsou při srovnání mnoha poskytovatelů minimální a svou roli při prodeji, či udržení zákazníka hrají prim převážně vztahové elementy, či cena, dnes se kvalita a individuální schopnosti členů realizačních týmů opět silně vrací do hry.

Profitovat z toho budou jak inzerenti, tak zcela jistě jejich zákazníci. A to je, oč tu přece všem běží :)

Datum vydání: 25. 2. 2016

Školení: Zákaznické cesty v praxi

  • Víte, jaké online kanály používat pro získání dobrého leadu? 
  • Umíte vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu jednotlivých kanálů?
  • Dokážete pracovat s vašimi zákazníky v různých stádiích zájmu?

Odpověděli jste na všechny otázky kladně? Pak je pro vás Školení: Zákaznické cesty v praxi  zbytečné.

Přihlásit se k odběru newsletteru

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Autor

DW - nové - MM

Michal Mládek

Obchodní a marketingový ředitel

Michal je obchodním a marketingovým ředitelem Dobrého webu s více než desetiletou zkušeností z oblasti digitálního marketingu, kterou získával na obchodních a manažerských pozicích v předních českých online agenturách. Je zodpovědný za plynulost obchodních procesů, udržování vysoké laťky spokojenosti našich zákazníků a v neposlední řadě za celkovou komunikaci Dobrého webu. 

Michal se dlouhodobě zajímá o taje mezilidské komunikace a vliv emocí na rozhodovací cyklus člověka, což je téma, na které v minulosti vedl několik desítek úspěšných školení.

K jeho koníčkům patří zejména fotografování, songwriting, či vaření.

Názory k článku „Konec jedné éry, aneb AdWords včera a dnes“

Zatím žádné názory Přidejte svůj