Měření hodnot objednávek

Nejspíš úplně každý, kdo se dostal trochu blíže k obchodování na internetu, již slyšel o měřících kódech Google Analytics, určených ke sledování objednávek na webu - E-commerce. Ne každý už ale ví, že i v systémech Google AdWords a Sklik je možné získat přehled o přesných hodnotách jednotlivých objednávek.

Proč měřit?

Ti, kteří již měří své stránky pomocí systému E-commerce, si jistě říkají: „Proč bych měl nasazovat na stránky další zbytečné kódy?“. Jistě by bylo zbytečné duplikovat měření, které by poskytlo identické statistiky. Ale i bez nasazení kódu E-commerce si každý jistě všiml, že splněných cílů pocházejících z příslušného zdroje, které se zobrazují v systému Google Analytics, je vždy méně, než konverzí v AdWords nebo v Skliku. Proč tomu tak je?

Rozdíly v měření

Google Analytics přiřadí splněný cíl poslednímu zdroji, ze kterého daný návštěvník přišel. Pokud tedy návštěvník přijde na stránky přes PPC inzerát, následně stránky opustí a za dva dny se vrátí např. přes přirozené výsledky vyhledávání, bude jeho zdrojem návštěvnosti „organic“ a ne PPC. Oproti tomu PPC systém si přiřadí každou objednávku, kterou udělá na příslušném webu návštěvník, který během posledních 30 dnů klikl na PPC inzerát.

Důvody k měření

Důvodem k měření hodnot objednávek je tedy rozdílnost ve výsledcích mezi Google Analytics a PPC systémy. Dalším argumentem k nasazení tohoto způsobu měření může být i jeho jednoduchost. Ovšem hlavním důvodem, proč začít využívat měření hodnot konverzí, je možnost poměrně přesného přiřazení výnosů nákladům.

Jak měřit?

Jak lze tedy docílit měření přesných hodnot objednávek uvnitř systémů AdWords a Sklik? PPC systémy umožňují při nastavování měřícího kódu zadat hodnotu jedné objednávky. Do pole pro hodnotu objednávky vyplňte jakoukoli hodnotu (ale nesmí zůstat prázdné – jinak nebude měření fungovat).

Screenshot nastavení měření konverzí ze systému AdWords

Screenshot nastavení měření konverzí ze systému AdWords.

Screenshot nastavení měření konverzí ze systému Sklik

Screenshot nastavení měření konverzí ze systému Sklik.

Nyní už je nutné jen vložit měřící kódy na konverzní stránky → stránky, na kterých dochází k dokončení objednávky (obvykle poděkování za nákup) a zajistit, aby se místo žlutě označených hodnot vždy vyplnila konkrétní hodnota objednávky. Pokud již na svých stránkách měříte počty konverzí, doporučuji nevytvářet konverze nové, ale jen upravit ty stávající a pouze přepsat kód, který na stránkách máte, kódem novým.

Ukázka měřícího kódu AdWords -> žlutě vyznačeno, kam se má nahrát konkrétní hodnota objednávky

Ukázka měřícího kódu AdWords -> žlutě vyznačeno, kam se má nahrát konkrétní hodnota objednávky.

Ukázka měřícího kódu Sklik -> žlutě vyznačeno, kam se má nahrát konkrétní hodnota objednávky

Ukázka měřícího kódu Sklik -> žlutě vyznačeno, kam se má nahrát konkrétní hodnota objednávky.

Jaký je výstup?

PPC systémy bohužel zatím neumožňují sledovat hodnoty konverzí přímo uvnitř svých rozhraní. Sledovat hodnoty objednávek je tedy možné jen pomocí přehledů. Při nastavování přehledu musíte zaškrtnout pole „Hodnota konverze“ a následně vygenerujete report, ve kterém budou požadované hodnoty objednávek zobrazené.

Ukázka reportu s hodnotami objednávek v systému AdWords

Ukázka reportu s hodnotami objednávek v systému AdWords.

Ukázka reportu s hodnotami objednávek v systému Sklik

Ukázka reportu s hodnotami objednávek v systému Sklik.

Závěrem

Už z podstaty internetu a získávání veškerých statistik vyplývá, že nikdy nedosáhnete naprosto přesného výsledku. Měření hodnot objednávek nám ale umožňuje kontrolovat stávající přesnost a s minimálním úsilím získat další důležitá data. Při dalším zpracování získaných statistik je také možné přiřadit náklady výnosům a zjistit tedy, které kampaně peníze skutečně vydělávají a které jen utrácejí příliš vysoké sumy peněz. Díky měření přesných hodnot objednávek lze PPC nazvat skutečně výkonovou reklamou.

Datum vydání: 20. 5. 2010

Školení web copywritingu

  • Víte, jak lidé vnímají obsah internetových stránek?
  • Řekli byste, proč lidé čtou web a noviny odlišně?
  • Poznáte titulky, které jsou pro lidi a vyhledávače atraktivní?
  • Umíte vhodně používat hypertextové odkazy?
  • Povedlo by se vám motivovat čtenáře k objednávce nebo ke kontaktu?

Odpověděli jste na všechny otázky kladně? Pak je pro vás školení web copywritingu zbytečné. Zkuste si to prakticky v online kurzu web copywritingu.

Přihlásit se k odběru newsletteru

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Autor

Aleš Fodor

Aleš Fodor

Account Director

Aleš je ředitelem obchodní divize korporátních klientů, která se zaměřuje na poskytování komplexních řešení digitální komunikace korporacím a státním institucím. Jeho hlavní zodpovědností je vedení týmu obchodních manažerů, rozvoj obchodních materiálů a řešení rozsáhlejších zakázek. Aleš se věnuje digitálnímu marketingu intenzivně již 4 roky a zajímá se především o nejsilnější trendy a myšlenky, které mají potenciál "hýbat světem". 

Aleš je zároveň členem komise výkonnostního marketingu v rámci SPIRu a byl jedním z obsahových garantů projektu E-commerce akademieVe volném čase si staví na vesnici slaměný dům, rád vaří a lyžuje.

Názory k článku „Měření hodnot objednávek“

Zatím žádné názory Přidejte svůj