Newsletter: Požadavky na CMS z pohledu SEO - Dobrý web

Newsletter: Požadavky na CMS z pohledu SEO

Systémy pro správu obsahu (CMS – Content management system), častěji označované jako publikační či redakční systémy, jsou jednoduchým nástrojem pro vytváření a správu webových stránek. Oproti statickým stránkám vám vhodný publikační systém urychlí a usnadní většinu změn na webu. Od publikace nového obsahu po změnu struktury webu. Stejně tak vám umožní i flexibilně web rozšiřovat a přizpůsobit ho vašim požadavkům.Při návrhu či výběru vhodného publikačního systému je nutné sledovat nespočet rozhodujících faktorů. Často se ale zapomíná právě na to, jak CMS splní požadavky z pohledu SEO.

Optimalizace pro vyhledávače je přitom především o obsahu, proto by měl systém pro jeho správu těmto snahám jen pomoci. Tomu však musí vyjít publikační systém vstříc i po technické a funkční stránce. Pokud ale bude publikační systém klást vyhledávačům překážky, může jeho nasazení skončit katastrofou.

O to více je třeba mít se na pozoru v případě e-commerce projektů a obchodních stránek, kdy podnikání závisí ve velké míře na návštěvnosti z vyhledávačů. Pozor je třeba dát i na reklamní fráze typu „SEO ready“ a „SEO friendly“, které ne vždy značí, že jsou u CMS všechny potenciální problémy vhodně ošetřené.

Jaké atributy vám pomohou s výběrem?

A jak se tedy ujistit, aby publikační systém vycházel vstříc vyhledávačům a poskytoval nástroje pro další optimalizaci? Níže naleznete soubor atributů rozdělených dle důležitosti, na které je vhodné se zaměřit a které vám mohou při návrhu či výběru CMS usnadnit rozhodování.

Editovatelná metadata - Title, Description

Úprava a optimalizace unikátního titulku a popisu pro každou stránku může zlepšit jak pozici ve vyhledávačích, tak zvýšit míru prokliku. Čím zajímavější popis stránky, tím víc uživatelů na něj klikne. Title a description jsou také důležitými faktory pro pochopení obsahu stránky vyhledávači. Titulky a popisky by mělo být možné v CMS editovat jak na úrovni jednotlivých stránek, tak na úrovni sekcí a kategorií.

 



Čím zajímavější popis stránky, tím víc uživatelů na něj klikne

Zamezení duplikace obsahu

Duplicitní obsah je jedním z nejčastějších problémů webových stránek postavených na CMS. Publikační systém by proto měl umožnit práci s přesměrováním stránek a také s tagem canonical, který slouží pro označení duplicitních stránek. Při přesunu dokumentu na jinou URL by mělo být ošetřeno taktéž automatické přesměrování předchozí URL na novou stavovým kódem 301. Pozor je pak třeba dát především na subdomény (http://www.firemniweb.cz vs. http://firemniweb.cz), výchozí soubory (www.firemniweb.cz/ vs. www.firemniweb.cz/index.php), na parametry stránek například u stránkování (www.firemniweb.cz/?page_id=123) či na duplicitní mobilní verzi (m.firemniweb.cz).

 



Duplicitní obsah je jedním z nejčastějších problémů

Modifikovatelné HTML tagy - <H1>, <H2>, atd.

Dobré CMS umožňuje pracovat při editaci textů s HTML tagy a strukturovat tak obsah. Základním požadavkem je vkládání značek nadpisů a podnadpisů (h1, h2, atd.), vkládání a úprava odkazů (anchor textů, možnost nofollow odkazu) a zvýrazňování důležitých slov a frází.

 



Dobré CMS umožňuje pracovat při editaci textů s HTML tagy

Title a Alt popisky obrázků

Při vkládání obrázků na web je vhodné doplnit obrázek o titulek a alternativní text. Ten se nejen zobrazí namísto obrázku, pokud se obrázek z nějakého důvodu nenačte, ale je i důležitou informací pro vyhledávače, které obrázky "nevidí". Proto by CMS mělo nabízet možnost tyto atributy upravovat.

 



Doplňujte obrázek o titulek a alternativní text

Statické, hezké URL

CMS by vám nemělo samovolně měnit již existující URL a mělo by vám usnadnit práci s návrhem nových URL. Ideální URL by měla být doplněna o klíčová slova (keywordrich URLs). URL ve stylu http://firemniweb.cz/produkty nejen vypadá mnohem lépe než http://firemniweb.cz/page.asp?id=123&session=234234abc¶m=defg, ale je i jedním z přínosných faktorů pro vyhledávače, které mohou zlepšit pozici vašeho webu. Vhodná je také automatická kontrola nepovolených znaků v URL.

Modifikovatelná struktura kategorií a URL

Na vašem webu byste měli být svobodní v možnostech kategorizace stránek do více úrovní. To vám umožní lépe strukturovat obsah a zároveň řešit interní odkazování. Na tento fakt je proto vhodné myslet již při návrhu informační architektury webu.

Snadné nasazení a úprava měřících a jiných kódů

S měřením webu pomocí některého z analytických nástrojů je vhodné počítat již při návrhu či výběru CMS. Nasazení a editace měřících či jiných trackovacích kódů (Analytics, konverzní kódy PPC systémů či zbožových srovnávačů, retargetingové kódy) přímo v CMS bez nutnosti zásahu do kódu stránek vám výrazně zrychlí a zpřehlední práci s webem. Změny kódů lze tak řešit snadno dle potřeby bez zapojení programátorů či vývojářů. Druhou variantou může být implementace externího nástroje, jakým je třeba Google Tag Manager.

Implementace mikroformátů

Pomocí tzv. mikroformátů lze na vašem webu přisoudit obsahu sémantickou hodnotu tak, aby je vyhledávače rozpoznaly a lépe pochopily. Ve výsledcích vyhledávání má tento obsah šanci se zobrazit jako tzv. rich snippets, zvýraznit ve výpisu právě váš web a zvýšit tak i návštěvnost. Označit lze takto různé typy obsahu od uživatelského hodnocení, událostí až po recepty.

 



Mkroformáty přidají obsahu sémantickou hodnotu

Drobečková navigace a štítky

Drobečková navigace či štítky jsou vhodným nástrojem pro posílení struktury interního odkazování mezi stránkami. Především pak díky odkazům v navigaci, které obsahují vhodné klíčové fráze.

 



Drobečková navigace či štítky posílí strukturu interního odkazování

Rychlost a výkonnost stránek

Rychlost stránek je jedním z parametrů, který může ovlivnit pozici vašich stránek ve vyhledávačích. Při výběru publikačního systému je proto důležité myslet i na tento faktor.

Bezpečnost a ochrana před komentářovým spamem

Bezpečnost a ochranu webu je důležitým parametrem, na který je vhodné myslet. Základním požadavkem je především zabezpečení uživateli generovaného obsahu před spamem. Pro komentáře pod články je vhodné nastavit filtr proti spamu a pro odkazy z komentářů preventivně nastavit nofollow atribut.

Plnění web standardů a nenadužívání nevhodných prvků stránek

Dobře napsaný kód stránky může být pro SEO jen přínosem. Nehrozí tak situace, kdy by robot vyhledávače nebyl schopný správně zaindexovat stránky kvůli chybě v kódu. Robotům je také vhodné neklást překážky typu textu v obrázku, nadužívání technologií AJAX, Silverlight či Flash.

Možnost editace Robot.txt

Editace důležitých konfiguračních souborů přímo v rozhraní CMS vám umožní nastavovat důležité parametry webu (především zákaz indexace pro roboty) bez nutnosti nahrávání souborů na server webhostingu.

 



Editace důležitých konfiguračních souborů přímo v rozhraní CMS

Možnost přidání noindex a nofollow

Pomocí značek metadat poskytnete vyhledávačům důležité informace. Zabráníte indexaci stránky, sledování odkazů ze stránek atd. Pokud vám je editace přímo v CMS umožní, ušetříte mnoho času.

Kontrola nefunkčních odkazů

Automatická kontrola nefunkčních odkazů vám pomůže vyvarovat se chybových stránek, na které by se uživatel mohl dostat po prokliku na interní či externí odkazy.

Generování XML sitemapy

Soubor sitemap.xml poskytuje robotům seznam všech dostupných URL na vašem webu a pomáhá tak vyhledávačům indexovat vaše stránky. Čím rozsáhlejší web je, tím vhodnější je tento soubor generovat. Soubor by se měl generovat pravidelně po každé aktualizaci stránek.

Podpora RSS

RSS feed je nejen snadnou cestou ke zvýšení návštěvnosti, ale může vám pomoci také ve vyhledávačích. Váš RSS feed můžete přidat do některých RSS agregátorů na webu a ty následně mohou vygenerovat velké množství zpětných odkazů a navíc se zobrazovat i ve vyhledávání.

 



RSS feed je nejen snadnou cestou ke zvýšení návštěvnosti

Podpora sdílení na sociální sítě

Při návrhu či výběru vhodného CMS myslete i na uživatele sociálních sítí. Sociální sítě Facebook, Twitter i Google+ nabízejí tlačítka pro snadné sdílení obsahu. Uživatelé tak mohou snadno sdílet a doporučit vaše stránky či články přes své profily na sociálních sítích. Byla by chyba návštěvníkům tuto funkcionalitu nenabídnout.

 



Při návrhu či výběru vhodného CMS myslete i na uživatele sociálních sítí

Hromadná editace a nahrání

Hromadná editace a nahrání je jedním z atributů, který vám ušetří spoustu času. V případě stovek stránek by bylo velmi zdlouhavé titulky či popisky stránek upravovat po jednom. Nabízí se tak možnost úpravy dat například v Excelu a následné nahrání upravených dat do CMS.

Použitelnost pro uživatele CMS

Vlastní CMS musí být pro jeho uživatele snadno použitelný. Funkce musí být logicky strukturované a měly by obsahovat vysvětlivky a doporučení, tak aby uživatel věděl, k čemu jednotlivé pole a funkce slouží.

Vzdělávání zaměstnanců, kteří s CMS pracují

Aby měl publikační systém při optimalizaci pro vyhledávače smysl a uživatelé ho využívali správným způsobem pro největší SEO efekt, je nezbytné je vyškolit.

Jaké jsou vaše zkušenosti?

Jaké jsou vaše zkušenosti? A jaké jsou vaše zkušenosti s nasazením publikačního systému a další optimalizací webu z pohledu SEO? Používáte osvědčené CMS (Drupal, Joomla, WordPress) doplněné o specifické SEO pluginy či jste se vydali cestou vlastního vývoje? Setkali jste se s dalšími požadavky, které vám publikační systém neumožnil? Budeme rádi, když se podělíte o svoje zkušenosti v komentářích.

Datum vydání: 31. 1. 2013

Školení SEO

  • Dokážete rozeznat SEO mýtus od užitečné informace?
  • Jste schopni zpracovat kvalitní analýzu klíčových slov?
  • Víte, proč je důležitá struktura webu a jak ji navrhnout?
  • Dokážete pro svůj web získat zpětné odkazy?
  • Chápete, proč nemá smysl do titulku webové stránky vkládat 10 klíčových slov?

Odpověděli jste na všechny otázky kladně? Pak je pro vás školení SEO zbytečné.

Přihlásit se k odběru newsletteru

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Autor

Michal Mach

Michal Mach

Názory k článku „Newsletter: Požadavky na CMS z pohledu SEO“

9 názorů Přidejte svůj

Matouš Horáček
Matouš Horáček (neregistrovaný) 88.146.206.---
1. 2. 2013 11:46

Souhlasím, ale

Parádně shrnuto. Vydali jsme se před několika lety cestou vlastního vývoje. Jedním z důvodů bylo právě to, abychom mohli mít veškerou optimalizaci pevně pod kontrolou a mohli jsme pružně reagovat na nové trendy. Problém ovšem vidím v tom, že většina zákazníků si tyto potřeby vůbec neuvědomuje a naučit je jakýkoliv smysluplný postup je nadlidský úkol. Beru to samozřejmě ze svého pohledu, kdy cílíme v našem regionu především na malé a středně velké společnosti, ty velké tu moc nejsou. Navíc k západní hranici ještě to internetové podnikání moc neproniklo a pro hodně firem je internetová prezentace jako scifi :)

Michal Mach
Michal Mach (neregistrovaný) ---.iinfo.cz
1. 2. 2013 11:46

Re: Souhlasím, ale

Děkujeme za zajímavý komentář. Cesta vlastního vývoje je samozřejmě ta nejlepší. Pro mnoho malých a středních firem, které zatím internet neberou jakou součást podnikání, je to však také cesta nejméně dostupná. Mnoho firem se tak rozhlíží při vstupu na internet po nejméně nákladné variantě, kterou je obvykle nasazení zdarma dostupného CMS či vytvoření webu od freelancera. Ani jedna z těchto cest nemusí být špatná, je však třeba dát pozor na mnoho faktorů a nenechat se hned zlákat nejlevnější nabídkou. Tento seznam tak může pomoci firmám ptát se při zadávání tvorby webu na správné otázky.

Lukáš Pítra
Lukáš Pítra (neregistrovaný) ---.i4g.tmcz.cz
1. 2. 2013 11:38

užitečný přehled

Hezky sepsáno, doplnil bych ještě řešení duplicit vyplývajících ze stránkování, zejm. u e-shopů a rozsáhlých obsahových webů :-)

Filip Obr
Filip Obr (neregistrovaný) 82.117.136.---
1. 2. 2013 15:42

Wordpress

Na všech svých webech používám k maximální spokojenosti WordPress s pluginem WordPress SEO.

Stanislav Vasko
Stanislav Vasko (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
1. 2. 2013 23:59

Moc pěkné, vše zapracováno

Díky intenzivní práci nejen s Dobrý web naše CMS již splňuje vše a jako bonus máme responzivní design stránek (šablony webu pro různá rozlišení a zařízení). S dovolením odkážu v daším Topinfo newsletteru a těším se na daší spolupráci.

S pozdravem, Vasko

David Brtník
David Brtník (neregistrovaný) ---.funlife.cz
4. 2. 2013 12:20

Měření rychlost a výkonnost stránek

Dobrý den,

můžete prosím doplnit jakým způsobem (jakými nástroji) měříte rychlost webu popř. jaké oblasti vzhledem k rychlosti optimalizovat. Ideálně i s kombinací vzhledem k různým lakolitám (USA/Evropa) apod. Děkuji

Michal Mach
Michal Mach (neregistrovaný) ---.41.broadband5.iol.cz
4. 2. 2013 12:20

Re: Měření rychlost a výkonnost stránek

Základní informace o rychlosti webu můžete získat z Google Analytics a Webmaster Tools.

K odhalení problémů s načítáním stránek pak existuje množství užitečných nástrojů:
Firebug - https://getfirebug.com/network
PageSpeed Insights - https://developers.google.com/speed/pagespeed/
WebPagetest - http://www.webpagetest.org/
Pingdom - http://tools.pingdom.com

Radek
Radek (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
12. 2. 2013 14:47

Pěkný článek

Zajímalo by mě zda z osvědčené trojky D.W.J. lze vybrat vítěze neboli nejlepšího z pohledu optimalizace webu? Díky

Michal Mach
Michal Mach (neregistrovaný) ---.iinfo.cz
12. 2. 2013 14:47

Re: Pěkný článek

Na tuto otázku vám nejspíše každý odpoví odlišně. Záleží na osobních preferencích, zkušenostech a na typu projektu. Já osobně bych doporučil WordPress, kde si vystačíte s pár ozkoušenými SEO pluginy.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přidejte svůj názor