Reklamní kampaně v Google Analytics bez parametrů - Dobrý web

Připravujeme pro vás nový web a už brzy vás uvítáme v novém kabátě. Jak děláme a pro koho, vám odpoví naše prozatimní info stránka.

Reklamní kampaně v Google Analytics bez parametrů

V případě, že chcete sledovat efektivitu svých online reklamních kampaní pomocí Google Analytics, můžete do cílových URL jednotlivých kampaní přidat speciální odlišovací parametry. Reklamní kampaně vám potom Google Analytics přehledně vypíše v jednom ze svých reportů. Problémem však je, že takto označené URL adresy nejsou moc vhodné například pro vkládání do textových e-mailů a navíc si tak vlastně vytváříte duplicitní stránky. Je tedy nějaké jiné řešení?

Podívejme se na celou věc detailněji. Parametry, které se standardně v Google Analytics využívají jsou utm_source, utm_medium, případně pak ještě utm_campaign, utm_term a utm_content. Speciálně upravená cílová URL adresa tedy může vypadat například takto:

http://www.example.com/?utm_source=zdroj&utm_medium=medium

Vidíte, že vložit takovou adresu do textového e-mailu není to pravé ořechové. Druhým problémem je, jak už jsem naznačil, že jste si tímto způsobem vytvořili duplicitní stránku. Vyřešme tedy nejdříve problém s duplicitní stránkou.

Jak na duplicity

První možností je zakázat indexování těchto stránek v souboru robots.txt – to z pohledu většiny vyhledávačů vyřeší:

Disallow: /*utm_

Druhou možností je zcela se duplicitním URL adresám vyhnout a všechny důležité parametry uvést v rámci části URL označované jako fragment (tedy část začínající znakem #) – fragment se na server neodesílá, takže nevznikají ani duplicity. URL adresa by pak vypadala následovně:

http://www.example.com/#utm_source=zdroj&utm_medium=medium

Jediné, co musíte udělat, aby vše fungovalo jak má, je upravit v rámci měřícího kódu Google Analytics hodnotu následující proměnné:

_uanchor=1

Jak na e-mailovou reklamní kampaň

Předchozími úpravami jsme ale stále nevyřešili ten největší problém – rozumné sledování e-mailových kampaní. Řešení lze najít více, ukažme si jedno z nich. Ideální by bylo, kdyby odkaz v e-mailu mohl vypadat třeba následovně:

http://www.example.com/#kampan

Využijeme možnost uživatelské segmentace návštěvníků, kterou nabízí Google Analytics. Jako segment budeme v našem případě uvažovat všechny návštěvníky, kteří navštívili tuto URL adresu. K označení segmentu Google Analytics nabízí funkci:

__utmSetVar();

Statistiky pro jednotlivé segmenty lze následně sledovat v reportu „Marketing Optimization > Visitor Segment Performance > User-defined“. Takže pak už jen stačí jako segment označit všechny návštěvníky, kteří navštívili danou URL adresu, což lze vyřešit například následujícím javascriptovým kódem, který vložíte do svých stránek:

<script type="text/javascript">
  fragment = window.location.hash;
  if (fragment) __utmSetVar(fragment);
</script>

V Google Analytics pak uvidíte například toto:

Report User-defined v Google Analytics

Samozřejmě nezapomeňte ošetřit situaci, kdy fragmenty v URL adresách používáte i v jiných odkazech na webu.

Související odkazy

Datum vydání: 14. 12. 2006

Školení PPC reklamy

  • Jste si jisti, že nevyhazujete za PPC reklamu peníze oknem?
  • Umíte napsat inzerát, který vám bude přivádět kvalitní návštěvnost?
  • Máte představu, podle čeho se reklamy ve vyhledávání řadí?
  • Víte, jak nastavit kampaň v Skliku nebo AdWords tak, aby vám vydělávala?
  • Dokážete úspěšnost vaší kampaně vyhodnotit?

Odpověděli jste na všechny otázky kladně? Pak je pro vás školení PPC reklamy I. zbytečné. Ale školení PPC reklamy pro pokročilé by mohlo být to pravé.

Přihlásit se k odběru newsletteru

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Autor

Luboš je ředitelem agentury Dobrý web. Je autorem knihy Budování úspěšného firemního webu a spoluautorem knihy Uživatelsky přívětivá rozhraní. Během svého působení v Dobrém webu spolupracoval v oblasti digitálního marketingu s desítkami klientů různých oborů a velikostí. Sám vytvořil několik úspěšných internetových obchodů, u kterých se několik let zároveň staral o jejich internetovou propagaci a rozvoj. Dále je Luboš předsedou Asociace UX, občanského sdružení zaměřeného na user experience.

Luboš je držitelem titulu Google Analytics Individual Qualification, který získal mezi prvními v ČR. Aktivně se zajímá i o všechny další aspekty kvalitního a obchodně úspěšného webu.

Názory k článku „Reklamní kampaně v Google Analytics bez parametrů“

Zatím žádné názory Přidejte svůj