Jaký byl první český UX Camp - Dobrý web

Jaký byl první český UX Camp

V sobotu 24. 4. 2010 proběhl první český UX Camp - neformální akce organizovaná svépomocí, kdy každý něčím přispěje. Téma bylo UX, neboli user experience, neboli použitelnost.

UX Camp zorganizoval pod hlavičkou SIGCHI Josef Holý spolu s dalšími dobrovolníky. Program si sestavili účastníci sami. Každý mohl přispět přednáškou, zapojit se do diskuse nebo alespoň donést nějaké občerstvení.

V prostorách NOD se sešlo kolem 70 lidí. Víc než se čekalo, ale stále ne příliš mnoho, zkrátka akorát. Viz fotky od Jirky Mžourka a od Pavla Mačka. Přilehlý bar byl výtečným zdrojem kávy, piva, smaženého sýra a dalších nezbytností. Atmosféra byla přátelská, networking probíhal hladce a přirozeně.

Prosvištíme si rychle program a jednotlivé prezentace.

Petr Mára - Moje zkušenost s iPadem

Petr Mára přinesl ukázat iPad a nechal ho kolovat v sále. A nebyl jediný, objevily se ještě další dva kusy. Co jsme se o iPadu dozvěděli:

  • Je to zařízení, které nepotřebujete, ale stejně vás chytne.
  • Ideální pro oddělení zábavy a práce, jako čtečka na gauč nebo do postele.
  • Zatím není určený pro český trh.

Jiří Mžourek - Vše co jste chtěli vědět o UX a báli jste se zeptat

Jirka neměl žádnou prezentaci a spolehl se na dotazy z publika. Fungovalo to - povedlo se z něj dostat několik zajímavých informací o tom, jak funguje UX tým ve velké firmě:

  • Optimální poměr je jeden UX designer na šest vývojářů. Samozřejmě čistě orientačně. Řekněte, kdo z vás to má?
  • Jak je možné, že velké firmy s velkými UX týmy mají nepoužitelné produkty? Dobrá UX nemusí být jejich cílem - peníze vydělají na školení a podpoře zmatených uživatelů.
  • KPI pro použitelnost se většinou nestanovují, neměří se zlepšení UX v čase a číslech.
  • Oční kamera se většinou nevyplatí, je drahá a zpracování dat náročné.

Adam Fendrych - Nástrahy jedné kanceláře

Kolik pastiček na uživatele se najde v jedné středně velké kanceláři, aneb exkurze do offline světa.

Radek Řezáč - Online hra ovládaná pomocí emocí

Radek předvedl hru ovládanou pomocí emocí. Čím intenzivnější emoci ze sebe vyloudíte, tím rychleji se přibližujete k objektu na obrazovce, nebo tím rychleji jede vámi ovládané autíčko. Emoci snímá modrý senzor, který se nasazuje na prst.

Nezáleží na typu emoce, pouze na její síle. Jako naschvál Radek při demonstraci nebyl dostatečně emočně naladěn a nejelo to. Pomohlo publikum, které tleskáním a skandováním vyvolalo emoci a Radek štastně dojel do cíle.

Martin Kopta - Testovací centrum

Martinův tým postavil speciální centrum pro uživatelské testování, které je možné si pronajmout. Brzy bude den otevřených dveří. Zajímavé je, že si vyvinuli vlastní pozorovací software.

Ti, kdo již testují a mají vyřešeny prostory a technické vybavení (ostatně stačí jedna kancelář a počítač), centrum asi nevyužijí. Chcete-li testovat a nemáte kde, možná nabídku oceníte.

Edgar Fusko - File Sharing

Prezentace o sdílení fotek, videí a dalších souborů pomocí aplikace na Facebooku.

Richard Šerý - Design bolí

Jak dělat nepopulární designerská rozhodnutí. Ilustrováno na příkladu pilota letadla s polskou elitou.

Jakub Španihel - Přehled nástrojů pro testování použitelnosti

Název prezentace mluví sám za sebe, takže netřeba nic dodávat, zde jest:

Pavel Adam - Testování - začínáme na zelené louce

Trochu šroubovaně podané, leč jasné sdělení - testování je bezva, nebojte se s ním začít.

Petr Štědrý - Remote Usability Testing

Petr se podělil o zkušenosti s uživatelským testováním na dálku, jak je dělají v HP. Nevyužívají žádný ze specializovaných nástrojů, ale vlastní řešení. Opravdu to není těžké, stačí použít Skype nebo bezplatný nástroj Mikogo.

  • Je to levné - nemusíte shánět testery, nepotřebujete kanceláře. Ideální řešení, pokud máte malý rozpočet.
  • Můžete testovat i večer, pozorovatelé i tester se připojí v klidu z domova.
  • Je třeba nutit testery hodně mluvit.

Ondřej Válka a Pavel Maček - What Would Jacob Do?

Abeceda základních principů použitelnosti, jak je definoval guru Jakob Nielsen, a jak to taky možná ani nemyslel.

Pro lepší čtení poznámek doporučuji plnou verzi prezentace.

Rudolf Bock - Vývoj UX v nadcházejících 10. letech

UX se čím dál víc sbližuje s dalšími příbuznými obory jako je např. User Research nebo Marketingová komunikace. Pokud klient poptává UX konzultace, často to vyústí v business poradenství. Proč stále tolik zadavatelů nedovede ocenit přímě přínosy UX pro jejich služby a produkty?

Josef Holý - Rozumíme komixu

Představení knihy, která je komixem o komixu a která by vás mohla zajímat.

UX Camp byl fajn

Díky všem organizátorům i účastníkům, UX Camp byl dobrý. A doufám, že rozhodně ne poslední. Jak se líbil vám?

Rád do článku doplním chybějící prezentace, máte-li někdo odkaz.

Datum vydání: 27. 4. 2010

 

Přihlásit se k odběru newsletteru

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Autor

Adam Fendrych 2

Adam Fendrych

Názory k článku „Jaký byl první český UX Camp“

Zatím žádné názory Přidejte svůj