Základy práce s Google Analytics - 1. díl - Dobrý web

Základy práce s Google Analytics - 1. díl

Google Analytics je bezplatná aplikace, která Vám umožní získat mnoho užitečných informací o návštěvnících Vašich webových stránek. V tomto seriálu se postupně seznámíme se základními kroky, které je třeba provést, abyste mohli využívat jeho základních možností.

Instalace Google Analytics

Seriál je rozdělen na šest dílů a bude vycházet denně. Je určen především začátečníkům a slouží jako seznámení s možnostmi Google Analytics, instalací a prvotním nastavením statistik.

V první části projdeme registrací a vložením měřícího kódu. V dalších dílech se budeme věnovat podrobnějšímu nastavení systému a jeho jednotlivým výstupům.

O Google Analytics

Každý provozovatel internetové prezentace by se měl zajímat o to, zda a jak dobře plní svůj účel. Potřebné informace lze nejlépe získat analýzou dat o počtu, cílech a činnostech návštěvníků webu. Existují obvykle dvě možnosti, jak toho dosáhnout; zpracováním serverových logů, nebo nasazením některého z měřících systémů. Nástroj Google Analytics patří k nejkvalitnějším zástupcům druhé skupiny.

Pokud budete potřebovat podrobnější nápovědu ke kterémukoliv kroku a rozumíte anglickému textu, podají Vám pomocnou ruku sami autoři systému na adrese http://www.google.com/support/analytics.

Registrace

Zadejte do prohlížeče adresu http://www.google.com/analytics. Dostanete se na úvodní stránku služby. Pokud již máte svůj Google účet, například e-mailovou adresu na Gmailu, stačí vyplnit Vaše údaje do přihlašovacího formuláře.

Google Analytics - úvodní obrazovka

V opačném případě klikněte na „Sign Up Now“ pro vytvoření nového Google účtu. Na následující obrazovce zvolte opět „Sign Up Now“ a ocitnete se na stránce registračního formuláře. Zde vyplňte požadované údaje – e-mailovou adresu a požadované heslo. Vzápětí Vám přijde potvrzovací e-mail s odkazem pro dokončení registrace.

Nyní se na Google Analytics můžete přihlásit se zvolenou e-mailovou adresou a heslem.

Pro vstup do Google Analytics zvolte „Sign Up“.

Google Analytics - obrazovka sign up

První kroky

Po přihlášení vás aplikace požádá o vyplnění základních údajů o Vašich stránkách.

  • Website’s URL – adresu webu, například http://www.dobryweb.cz či http://www.vasefirma.cz
  • Account name – název účtu, pod kterým jej uvidíte ve správě analýz, většinou je vhodné použít shodný s adresou Vašeho webu – dobryweb.cz, vasefirma.cz atd.
  • Time zone country or territory – zvolte Czech Republic

Pokračujte tlačítkem „Continue“.

V následujících dvou krocích můžete zadat své kontaktní informace a zaškrtnutím volby „Yes, I agree to the above terms and conditions“ přijmete licenční ujednání.

Nakonec Vám Google Analytics ukáže sledovací kód, který je třeba vložit na vaše stránky.

Google Analytics - měřící kód

Vložení měřícího kódu

Z výše zobrazeného rámečku si opište řádek _uacct = „UA-XXXXXX-X“; kde XXXXXX-X představuje specifický kód pro každý účet.

Nyní si vytvořte nový soubor, který nazvete ga.js, otevřete jej v poznámkovém bloku nebo jiném editoru a vložte do něj následující text, ve kterém XXXXXX-X nahraďte Vaším kódem:

uacct = "UA-XXXXXX-X";
// osetreni vyhledavace search
for(i=1; i<_uOsr.length; i++) {
  if(_uOsr[i] == "search") {
    _uOsr[i] = "search.com";
    break;
  }
}
var index = _uOsr.length;
_uOsr[index]="centrum"; _uOkw[index]="q";
_uOsr[index+1]="atlas"; _uOkw[index+1]="q";
_uOsr[index+2]="zoohoo"; _uOkw[index+2]="q";
_uOsr[index+3]="jyxo"; _uOkw[index+3]="q";
urchinTracker();

Použít upravený měřící kód namísto originálního Vám dává široké možnosti podrobnějšího a kvalitnějšího nastavení výstupů systému. V tomto případě jej upravujeme tak, aby dokázal rozpoznat návštěvníky, kteří přicházejí z českých vyhledávačů a zpracovával klíčová slova, která při vyhledávání použili.

Soubor ga.js je třeba nahrát na Váš server a odkázat z každé stránky, kterou chcete sledovat. Požádejte administrátora své prezentace, aby tak učinil.

Pokud své stránky spravujete sami, nahrajte ga.js do kořenového adresáře webu a vložte na konec každé stránky před značku </body> tyto řádky:

<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js"
type="text/javascript"></script>
<script src="/ga.js" type="text/javascript"></script>

Kód je možné vložit i do jiné části kódu stránky, například hned za úvodní značku <head>. Umístění na konci souboru je však výhodnější, neboť nezpomaluje načítání hlavního obsahu.

Google Analytics nějakou dobu trvá, než ze stránky začne zpracovávat data. Bezprostředně po instalaci kódu pravděpodobně uvidíte jen upozornění, že systém čeká na přísun dat – „Waiting for data“.

Google Analytics - čekám na data

První data většinou dorazí do druhého dne. Jak s nimi zacházet a co z nich vyčíst se dozvíte v příštím díle seriálu.

Seriál Základy práce s Google Analytics

Seznámení s instalací a nejzajímavějšími výstupy nástroje pro měření návštěvnosti webových stránek.

Datum vydání: 14. 2. 2007

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  • Umíte vytvořit landing page do jedné hodiny
  • Víte, jak postavit na nohy tu současnou?
  • Dokážete vyhodnocovat všechny vaše vstupní stránky?

Odpověděli jste na všechny otázky kladně? Pak je pro vás Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie  zbytečné.

Přihlásit se k odběru newsletteru

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Autor

Adam Fendrych 2

Adam Fendrych

Názory k článku „Základy práce s Google Analytics - 1. díl“

Zatím žádné názory Přidejte svůj